PIENAS-GYVYBĖS ŠALTINIS

PIENAS-GYVYBĖS ŠALTINIS
PIENAS-GYVYBĖS ŠALTINIS

PIENAS-GYVYBĖS ŠALTINIS

Pienas, kaip pirmasis ir maistingiausias produktas, daugelyje šalių yra vaisingumo, taip pat proto peno ir nemirtingumo simbolis.
Pienas yra nepaprastai svarbus kasdienės mitybos produktas. Jame yra visų svarbiausių maisto medžiagų: baltymų, riebalų, angliavandenių, mineralinių medžiagų, vitaminų ir kitų biologiškai aktyvių medžiagų – fermentų, organinių rūgščių, hormonų, imuninių medžiagų. Nustatyta, kad piene yra daugiau kaip 200 įvairių medžiagų, reikalingų žmogaus organizmo ląstelėms atsinaujinti ir energijai gauti. Be to, jame yra toks baltymų, riebalų ir angliavandenių santykis, kokį organizmas geriausiai įsisavina.
 
 
 
  • Pieno baltymai labai naudingi. Jie skatina naujų ląstelių statybą bei senų atsinaujinimą. Pieno baltymai turi beveik visas baltymų sintezei reikalingas aminorūgštis. Svarbu, kad žmogaus organizmas kai kurių aminorūgščių pats negamina ir turi gauti su maistu. Visos šios nepakeičiamos aminorūgštys randamos pieno baltymuose.
  • Pieno riebalai – viena iš svarbiausių pieno sudėtinių dalių. Į pieno riebalų sudėtį įeina įvairios riebalų rūgštys – sočiosios ir nesočiosios, vitaminai A, D, E, K. Iš pieno šalinant riebalus, kartu pašalinami juose esantys tirpūs vitaminai A ir D – štai kodėl vaikams rekomenduojama duoti tik riebesnį pieną. Nors paskutiniu metu pasaulyje egzistuoja liesų maisto produktų vartojimo mada, natūralus pienas (3,5% rieb.) yra visavertiškesnis nei liesas.
  • Piene yra beveik visų mineralinių medžiagų. Pienas yra pagrindinis įsisavinamo kalcio ir fosforo šaltinis. Kalcis – labai svarbi medžiaga organizmo audinių atsinaujinimui bei kraujospūdžio reguliavimui. Fosforas kartu su kalciu yra pagrindinė kaulų ir dantų sudedamoji dalis. Piene taip pat yra magnio, kalio, natrio, taip pat geležies, cinko, seleno, jodo ir kt.
Svarbu žinoti!
Karvės piene yra augimo hormonas, vadinamas IGF-1, kuris ir karvių, ir žmonių identiškas. IGF-1 yra labai svarbus vaiko augimą nulemiantis faktorius. Jis skatina ląsteles dalytis, augti ir įsisavinti maistines medžiagas taip skatindamas organizmo audinių vystymąsi.
  • Piene randama beveik visų žinomų vitaminų. Svarbiausi jų yra pavaizduoti žemiau:
 
Pieno vitaminai
Vitaminas: svarbus odai, regėjimui, padeda akims skiri spalvas
  • B1 vitaminas: svarbus angliavandenių apykaitai, gerina nervinės sistemos darbą
  • B2 vitaminas: gerina baltymų pasisavinimą, skatina odos atsinaujinimą, svarbus kaulų čiulpų funkcijai
  • B3 vitaminas: svarbus kofermento A sintezei, riebalų rūgščių apykaitai
  • B6 vitaminas: svarbus riebalų apykaitai, didina atsparumą ligoms
  • B12 vitaminas: svarbus kraujotakai, mažina cholesterolio kiekį kraujyje
  • C vitaminas: didina organizmo atsparumą, svarbus organizmo augimui, hemoglobino sintezei
  • D vitaminas: reguliuoja kalcio ir fosforo apykaitą
  • E vitaminas: svarbus audinių kvėpavimui, mažina laisvųjų radikalų žalą, atitolina ląstelių senėjimą
  • F vitaminas: būtinas kraujotakai, nukleino rūgščių, aminorūgščių biosintezei
  • H vitaminas: dalyvauja daugelyje medžiagų apykaitos procesų
  • PP vitaminas: svarbus audinių kvėpavimui, augimui, nervų sistemai
 
Rekomenduojama per dieną išgerti 0,5 l natūralaus pieno, ir paros baltymų poreikis bus patenkintas: 20%, kalcio – 72%, fosforo – 10%, jodo – 22%, vitaminų – 30%.
 
 
 
 
Šaltiniai:
1. A. Gudonis. Pieno ir pieno produktų technologija. Kaunas, 2002.
2. Dairy Processing Handbook. Sweden, 1995.